Jos tulit tänne hakusanalla kik seuraa, olet jo oikeilla jäljillä. Seuraajat ovat valuuttaa. Mutta asunto ei kaipaa faneja, se kaipaa ostajan. Niinpä opetan sinulle, miten kik seuraa muuttuu katseluiksi, katselut yhteydenotoiksi ja yhteydenotot tarjouksiksi.
Minä pidän asunnon myynnissä somesta kahdesta syystä. Näkyvyys ja nopeus. Portaalit ovat kuin hiljainen kirjasto. Sosiaalinen media on tori. Torilla ihmiset pysähtyvät, kommentoivat, tägäävät kaverin joka etsii kaksiota Kalliossa ja kysyvät onko parveke etelään. Siellä kik seuraa ei ole vain luku, se on jakava yleisö.
Yksi kysymys.
Miksi kukaan pysähtyisi juuri sinun ilmoituksesi äärelle.
Vastaus alkaa kolmesta sekunnista. Algoritmit palkitsevat katseluajan ja suhteellisen viimeistelyn. Kun ensimmäiset kolme sekuntia ovat ehjät, äänet selkeät ja liike rauhallinen, videoa katsotaan pidemmälle. Kun katseluaika kasvaa, some näyttää videota yhä useammalle. Kun video tavoittaa oikeat naapurustot ja oikeat aihetägät, tulevat viestit. Tämä ei ole salaisuus, tämä on fysiikkaa ilman laboratorioa. Katseluaika on vipuvarsi.
Tarina joka ei mahdu portaaliin. Kerran näin keittiövideon, jossa myyjä ei edes näyttänyt liesitasoa. Hän kuvasi ikkunasta aamun valon ja luki ääneen, mihin aikaan aurinko hipoo ruokapöytää. Kommentteihin tuli kysymys valokuidusta, seuraavaan kommenttiin taloyhtiön hallituksen jäsen vastasi että kuitu on vedetty kellarista jokaiseen asuntoon. Seuraavana päivänä tuli suora viesti. Ei hinnasta. Vaan siitä, voiko koiran kanssa kulkea sisäpihan kautta ettei tassut kastele. Kaupat syntyivät. Yllättävää. Täysin järkevää.
Käytännön ydin. Kuvaa pystyssä, jotta näyttö täyttyy. Tekstitä puhe, koska iso osa katsoo ilman ääniä. Sijoita toimintakehote sinne mihin peukalo luontaisesti osuu. Käytä paikkamerkintää ja alueen nimiä. Lupaa fakta ja toimita se. Pinta ala, yhtiövastike, energialuokka, rakennusvuosi, taloyhtiön suuret remontit, tulevat remonttivaraumat. Kuluttajansuojan kannalta olennainen tieto ei ole somessa koriste. Se on velvollisuus ja ostajan luottamuksen ehto.
Trivia joka kannattaa muistaa. Instagramin kuvatekstissä on tilaa yli tuhannelle merkillle, mutta ensimmäiset rivit ratkaisevat. TikTokissa kuvateksti indeksoituu sisäiseen hakuun yllättävän hyvin, joten kun kirjoitat Kruununhaka kaksio hissi, autat algoritmia ymmärtämään videon sisällön. Facebookin ryhmissä paikkamerkintä ja tarkka sijainti nostavat näkyvyyttä ryhmän sisällä. Ja kyllä, hakukoneetkin kurkistavat julkisia somepostauksia. Ei systemaattisesti joka kerta, riittävästi silti, että fiksu otsikointi ja alt teksti antavat etumatkaa.
Missä kohtaa tulee se kik seuraa. Tässä. Teet väylän, jossa jokainen katselija voi siirtyä yhdellä painalluksella varattavaan esittelyyn. Bioon linkki, profiilitarinaan pysyvä nostettu tarra, kommenttiin oma linkki jotta algoritmi näkee keskustelua, kuvatekstiin selkeä kehote joka ei johda harhaan. Kun joku hakee kik seuraa, hän etsii joukkoa joka liikkuu mukana. Asunnon myynnissä tuo joukko johdatetaan yhteen paikkaan. Varauskalenteriin. Se on seuraajien hyötykohta.
Entä maksettu näkyvyys. Pieni budjetti voi tuoda laadukasta liikennettä, jos kohdennus on alue, ikähaarukka, kiinnostuksen kohteet ja vaikkapa etäisyys ratikkalinjaan. Klikkejä tärkeämpää on laatu. Mittaat ajan laskeutumissivulla. Mittaat yhteydenottojen määrän ja sisällön. Soittokentät ovat parempia kuin pelkät sähköpostit, koska aikarajoitteinen myynti hyötyy välittömistä kontakteista. Et kerää mitään ilman lupaa. GDPR ei ole lisäosa, se on perusta. Evästeet oikein, lupa selkeästi, poistopyynnöt kunnioittaen.
Otsikot ratkaisevat hämmästyttävän paljon. Pidä ne konkreettisina ja todeksi näytettävinä. Ei unelmien koti joka odottaa, vaan kaksio viidennestä kerroksesta valoisa olohuone ja parveke sisäpihalle. Kun lisäät videon alkuun saman otsikon tekstinä, saat kaksi asiaa. Katsoja ymmärtää heti mitä hän näkee. Algoritmi ymmärtää mistä videossa on kyse. Kik seuraa muuttuu oikeaksi liikenteeksi sen vuoksi, että kerrot täsmällisesti.
Yksi outo mutta toimiva temppu. Tee erillinen video vain taloyhtiön pyykkituvasta ja pyörävarastosta. Niihin liittyy useammin kuin luullaan ostopäätöksen pieniä nitkahduksia. Arjessa voittaa se joka saa pyykit kuivaksi ja pyörän sisään ilman kantamista. Videon kommentteihin tulee usein kysymys tilojen lukituksesta ja aukioloajoista. Kun vastaat nopeasti, et vain palvele yhtä ihmistä. Nostat videon uudelleen suosioon. Tämä on algoritmin palkinto reagoinnista.
Sitten se yllätys. Kerran koko keskustelu kääntyi siihen, millainen leipä tuoksuu korttelin leipomossa aamulla. Myyjä käveli kameran kanssa ulos, kuvasi jonoa ja kertoi leipomon aukioloajat. Se oli mikroelämys. Ostaja sanoi myöhemmin, että se hetki teki alueesta konkreettisen. Koti ei ole pelkkä sisäkuva. Koti on reitti jonka kuljet aamulla. Tällaista sisältöä portaalit eivät tarjoa, mutta some rakastaa.
Tässä kohtaa numerot auttavat vaikka en anna sinulle prosentteja. Seuraa kahta mittaria. Katseluajan mediaani ja yhteydenottojen osuus näyttökerroista. Kun mediaani nousee, lyhyet kiinnostuksen kipinät muuttuvat katseluksi. Kun osuus kasvaa, toimintakehote toimii. Jos ensimmäinen on kunnossa mutta toinen laahaa, teksti pyytää väärää asiaa tai pyytää sitä väärässä kohtaa. Jos toinen on kunnossa mutta ensimmäinen laahaa, alkukuva ja ensimmäinen lause pitää hioa. Tämä on iterointia, ei taikuutta.
Kik seuraa ei ole päämäärä. Se on polttoaine. Kun poltat sen tasaisesti, et roihuta turhaan. Silloin ei tarvita kilpahuutoa hinnalla. Tarvitaan virta, joka tuo oikeat ihmiset oikeaan tietoon oikealla hetkellä. Ja sitten kuulet sen viestin, johon kannattaa vastata heti. Voisinko tulla katsomaan jo tänä iltana.